Cât de sănătoasă este ciocolata neagră? Dovezile științifice oferite de nutriționistul Gianluca Mech!

Ciocolata neagră este un desert delicios, dar și un superaliment cu numeroase efecte pozitive asupra sănătății, atât timp cât este consumată cu moderație. Ciocolata neagră, obținută din boabe de cacao, este o sursă excelentă de antioxidanți. Nutriționistul Gianluca Mech ne oferă dovezile științifice care atestă cât de benefică este sănătate, dar și în ce cantitate este bine să o consumăm.

Conține fibre și minerale

„Ciocolata neagră de calitate, cu un conținut ridicat de cacao, este foarte nutritivă. Conține o cantitate semnificativă de fibre și e foarte bogată în minerale.

O tabletă de 100 de grame de ciocolată neagră cu 70-85% cacao conține:

  • 11 grame de fibre
  • 67% din necesarul zilnic de fier
  • 58% din necesarul zilnic de magneziu
  • 89% din necesarul zilnic de cupru
  • 98% din necesarul zilnic de mangan

În plus, conține potasiu, fosfor, zinc și seleniu. Desigur, 100 de grame este o cantitate destul de mare pe care nu ar trebui să o consumați deodată sau zilnic. Toți acești nutrienți vin însoțiți de aproximativ 600 de calorii și o cantitate moderată de zahăr. De aceea, chiar și ciocolata neagră trebuie consumată cu limită, 1-2 pătrățele pe zi.

O inimă mai sănătoasă

Acizii grași din cacao și ciocolată neagră sunt, de asemenea, benefici pentru sănătate. Grăsimile constau în principal în acid oleic – o grăsime sănătoasă pentru inimă, care se găsește și în uleiul de măsline, acid stearic și acid palmitic. Acidul stearic are un efect de neutralizare a colesterolului din corp. Acidul palmitic poate crește nivelul colesterolului, dar reprezintă doar o treime din totalul caloriilor în grăsimi.

Ciocolata neagră conține, de asemenea, stimulente precum cofeina și teobromina, dar este puțin probabil să vă țină treji noaptea, deoarece cantitatea de cofeină este foarte mică în comparație cu cafeaua”, spune nutriționistul Gianluca Mech.

Sursă de antioxidanți

„ORAC (capacitatea de absorbţie a radicalilor liberi ai oxigenului) este o unitate care măsoară valorile antioxidante din alimente. Boabele de cacao crude, neprelucrate, se numără printre alimentele cu cel mai mare scor dintre cele care au fost testate. Ciocolata neagră este bogată în compuși organici care sunt biologic activi și funcționează ca antioxidanți. Printre aceștia, regăsim polifenoli, flavanoli și catehine.

Un studiu a arătat că, atât cacaoa, cât și ciocolata neagră au mai multă activitate antioxidantă, polifenoli și flavanoli decât orice fructe testate, inclusiv afine și acai”, adaugă nutriționistul Gianluca Mech.

Îmbunătățește fluxul sanguin și scade tensiunea arterială

„Flavanolii din ciocolata neagră pot stimula endoteliul, țesutul interior al arterelor, pentru a produce oxid nitric. Una dintre funcțiile acestuia este de a trimite semnale către artere pentru a se relaxa, ceea ce scade rezistența la fluxul sanguin și, prin urmare, reduce tensiunea arterială”, explică Gianluca Mech.

Scade riscul apariției bolilor de inimă

„Consumul de ciocolată neagră poate îmbunătăți câțiva factori de risc importanți pentru bolile de inimă. În urma unui studiu controlat, s-a constatat că pudra de cacao scade semnificativ colesterolul LDL (rău). De asemenea, crește colesterolul HDL (bun). Asta înseamnă că poate ajuta la scăderea riscului apariției bolilor cardiovasculare. Flavanolii din ciocolata neagră pot reduce, de asemenea, rezistența la insulină, care este un alt factor de risc comun pentru afecțiuni precum bolile de inimă și diabetul”, dezvăluie nutriționistul Gianluca Mech.

Poate proteja pielea de efectele nocive ale soarelui

„Compușii bioactivi din ciocolata neagră pot fi, de asemenea, benefici pentru piele. Flavanolii pot proteja împotriva daunelor provocate de soare, pot îmbunătăți fluxul sanguin către piele și pot crește densitatea și hidratarea pielii. Consumul moderat de ciocolată neagră înaintea unei vacanțe petrecute la soare poate fi benefic. Asta nu înseamnă să renunțăm însă la produsele cu factor de protecție solară, care sunt esențiale!”, mai spune nutriționistul Gianluca Mech (www.gianlucamech.com/ro).

Poate îmbunătăți funcțiile creierului

„Un studiu efectuat recent pe voluntari sănătoși a arătat că consumul de cacao bogată în flavanol timp de 5 zile a îmbunătățit fluxul sanguin către creier. De asemenea, cacaoa poate îmbunătăți în mod semnificativ funcția cognitivă la adulții vârstnici cu insuficiență cognitivă ușoară. Poate îmbunătăți fluența verbală și ajută la scăderea mai multor factori de risc pentru boli. În plus, ea conține substanțe stimulante precum cofeina și teobromina, care contribuie la faptul că poate îmbunătăți funcțiile creierului pe termen scurt”, încheie nutriționistul Gianluca Mech.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.